Organic & vegan

Hälsa, träning, veganska recept, yoga, löpning, ekologisk livsstil.

Vikten att välja ekologisk mat

Kategori: ekologiskt, hälsa, mat, vegan

Jag tycker att det fortfarande är allt för mycket gnäll om att ekologisk mat är för dyr. Jag tycker inte det om man ser till vad man får. Det är din hälsa du betalar för, att grönsakerna och frukten inte är besprutad med farliga kemikalier som skadar både oss som äter den men framförallt odlarna, som ofta blir väldigt sjuka efter höga doser kemikalier, trots att de använder gasmasker då de besprutar skörden, verkar det vettigt att äta något så besprutat? Och nej det hjälper inte att skölja frukten, till och med de frukter med skal som bananer och apelsiner får i sig gifter i hela frukten. Köper du ekologiskt så bidrar du också till att efterfrågan ökar, och i samband med det kommer priserna pressas. Köper du istället oekologiskt så bidrar du istället till den markaden och gör det svårare för ekologiska odlare. Många är också rätt naiva och köper till exempel vindruvor ekologiskt för att de har läst att de är extremt besprutade men tänker inte på att vin ju också är gjort på druvor och precis lika viktigt att köpa ekologiskt. Jag tycker det är väldigt egoistiskt att bara tänka på att köpa den billigaste maten, men samtidigt kan tänka sig att gå ut och till exempel dricka öl i stora mängder. Även om du är student så är det inte så himla mycket mer pengar du måste lägga på den ekologiska maten, köp 5 stycken mindre öl per månad så är du nog nere i samma summa, plus att det främjar din hälsa och du kanske slipper en förkylning med alla de pengar det kostar att gå till läkare och köpa mediciner, jag vet, I´ve been there, jag la väldigt mycket pengar på receptfria mediciner för att lindra symptomen på en förkylning, när jag egentligen borde ha tänkt på orsaken till den. Sen så går det ju inte att förneka att den ekologiska frukten och grönsakerna smakar mycker mer! Jag tycker det är jättestor skillnad på exempelvis tomater och bananer. Förutomen den hälsoskillnad du kommer känna om du byter till ekologiskt, att du blir piggare och får mer energi, så kommer det också synas på dig! Jag tycker jag fått mycket mer lyster i hyn, piggare ögon, mindre finnar och mindre celluliter. Ät mat som gör dig frisk!
 
 
 
 
 
 
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: