Organic & vegan

Hälsa, träning, veganska recept, yoga, löpning, ekologisk livsstil.

De bästa veganska proteinkällorna

Kategori: vegan

Har du hört att du inte kan vara vegan om du tränar och vill bygga muskler? En stor myt, det är inga som helst problem! Här kommer en lista på de bästa proteinkällarna som vegan.
 
Proteinpulver:
En snabb och enkel "extrakälla" till veganskt protein. Inte en nödvändig del i en vegank kost, men enkelt och mättande. Godast blir det att blanda ner proteinpulver i en smoothie med bär och havre- eller nötmjölk, att bara blanda med vatten brukar inte vara så gott, speciellt inte om man vill ha naturligt protein utan sötningsmedel och smakämnen. Jag använder ekologiskt hampaprotein då det är min favorit, men också ekologiskt ris- eller ärtprotein är jättebra. Testa och hitta din favorit.
 
 
Havregryn:
Innehåller 5 gram protein/per dl! Plus att de är fulla med vitaminer och mineraler, äter 1dl till frukost och lägger man dessutom på en matsked chiafrön och kanske en matsked ekologiskt jordnötssmör så får du i dig ännu mer nyttigt protein och energi.
 
 
 
Quinoa:
Innehåller alla essetiella amonisyror, plus B-vitamin och järn. Funkar till alla mål, blanda i salladen, ät med vegetariska biffar, eller gör quinoagröt.
 
 
Chiafrön:
Små proteinrika frön som också en stor källa till omega-3 fetter. Jag strör en matsked på min morgongröt, eller gör chiapudding på kvällen och äter till frukost nästa dag, lägger till dom i en smoothie, eller strör på salladen.
 
 

 
Bladgrönt:
Framför allt spenat och grönkål är laddade med protein och också en stark järnkälla. Men alla gröna blad är en självklar del i en hälsosam kost och du bör äta massor av dem varje dag! Jag älskar babyspenat och har det jämt i sallad, passar också jättebra i smoothie.
 
 

 
Tofu:
Fullvärdigt veganskt protein gjort på sojabönor, som är väldigt fettsnålt. Jag tycker mest om att köpa hård tofu och steka den hårt i olja, så att den får färg och så pass mycket yta att den nästan blir lite krispig, steker gärna i örtsalt och cayennepeppar. Äter till sallad, risnudlar, eller wok. Älskar naturell tofu, men lyxar till det ibland med en hård smaksatt variant som man kan skiva och äta som pålägg på bröd, eller blanda rakt i salladen.
 
Bönor & linser:
Svarta bönor, kidneybönor, vita bönor, kikärtor, alla sorters bönor & linser är jättebra proteinkällor. Blanda ner dom i salladen, gör linssoppa, ät med risrätter, biffar baserade på bönor eller linser är min favorit. Blir alltid jättegott! 
 

 
Quorn & sojaprodukter:
Jag äter mycket hellre "riktig" mat än halvfabrikat som quorn eller sojaprodukter, tycker inte att min mage mår bra av det heller men visst är det bra ibland som en "nödlösning". Dock inte nödvändiga produkter enligt mig!
 
Nötter & frön:
Naturella nötter & frön, naturellt nötsmör av alla slag är supernyttigt och gott. Jag älskar att fylla mina sallader med nötter och frön. De är fulla med protein, vitaminer och mineraler. Perfekt som mellanmål och innan träning.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: